maanantai 28. heinäkuuta 2008

Ehdolleasettumisjulistus

Minulla on unelma! Minä toivon, että jonain päivänä pystyisin pystypäin, ilman epäilyksen häivääkään väittämään, että Tampere on opiskelijaystävällinen kaupunki, jossa on kansainvälinen, eloisa ja ystävällishenkinen tunnelma. Tänään en siihen vielä kykene.

Kaupungissa kuin kaupungissa, päättäjien sivistyksen tason pystyy päättelemään pyöräteiden laadusta. Tampereella taso ei ole mitenkään päättäjiä mairitteleva. Pyörätieksi ei riitä autotie, jossa pyöräilyä ei ole erikseen kielletty! Pyörätie on muusta liikenteestä erilleen rajattu alue, jolle on olemassa omat liikennevalot ja omat määränpäähän löytämistä helpottavat suuntakyltit. Pyörätiet ovat Tampereelle ehdoton välttämättömyys mikäli se haluaa asukkaidensa huolehtivan terveydestään, sekä kuntoilemalla, että liikenteen päästöjä vähentämällä. Muutokset ihmisten käyttäytymisessä eivät tunnetusti ole nopeita, joten meidän on aloitettava infrastruktuurin rakentaminen jo nyt. Mitä suuremmaksi kaupunki kasvaa, sitä vaikeammaksi käy tilan löytäminen toimiville pyörätieratkaisuille. Tampere kasvaa nopeasti, joten meillä on kiire.

Tamperelaisella voi kuitenkin tulla elämässään eteen tilanteita joissa pyöräily ei ole vaihtoehto. Pyörä on joko rikki tai tilanne vaatii niin nopeaa liikennöintiä, että reisilihakset eivät riitä tuon nopeuden pitkäkestoiseen saavuttamiseen. Tällöin tamperelainen tullee pohtineeksi kahta vaihtoehtoa: henkilöautoa ja bussiautoa. Jotta tamperelainen valitsisi bussiauton, ja maailma pelastuisi,
on bussin kuitenkin oltava realistinen vaihtoehto suhteellisesti saastuttavammalle ja liikennettä suuremmissa määrin ruuhkauttavalle henkilöautolle. Tämä tarkoittaa, että meidän on mm. pidettävä bussilippujen hinnat tarpeeksi alhaisella tasolla, busseja tulee kulkea nykyistä tiheämmällä aikataululla ja busseilla tulee olla risteyksissä liikennevaloetuisuuksia. Myös yöbussien tulee olla edullisia ja kulkea tarpeeksi usein, sillä ihmisillä tulee olla mahdollisuus päättää mihin aikaan vuorokaudesta he matkustavat, eikä heidän tämän vuoksi tulisi öiseen aikaan olla pakotettuja turvautumaan takseihin mikäli eivät jostain syystä halua kävellä tai pyöräillä.

Jotta Tampere olisi aidosti kansainvälinen tulisi Tampereen ja muun maailman välillä olla enemmän yhteyksiä ja enemmän ihmisliikennettä. Tällä en tietenkään tarkoita, että ihmisten tulisi esimerkiksi ottaa lento kanarialle seitsemän kertaa vuodessa! Tällaisen turhanpäiväisen reissaamisen sijaan ihmisliikenteen tulisi olla paikallista liike-elämää ja ihmisten henkilökohtaista kompetenssia rakentavaa. Tarkoitan, esim. opiskeluun liittyvien harjoittelujen suorittamista ulkomailla. Tampereen kaupunki voisi ottaa aktiivisemman roolin yliopisto-opiskelijoidensa promoamisessa ja neuvotella ystävyyskaupunkiensa
kanssa mahdollisuuksista toteuttaa harjoittelija- ja virkamiesvaihtoa nykyistä laajemmassa mittakaavassa. Tämä ei pelkästään antaisi osallistujille sitä suuresti hehkutettua kansainvälistä kokemusta, mutta se olisi myös loistavaa mainosta Tampereen kaupungille ja lisäisi kaupungin kiinnostavuutta ja valovoimaisuutta ulkomailla.

Jotta jonain päivänä ainakin nämä pienet askeleet kohti opiskelijaystävällistä, kansainvälistä, eloisaa ja ystävällishenkistä kaupunkia toteutuisivat Tampereella, olen päättänyt pyrkiä Tampereen kaupunginvaltuustoon ajamaan uudistuksia henkilökohtaisesti eteenpäin. Kukaan ei kuitenkaan kykene suurtekoihin yksinään, joten pyydänkin sinun tukeasti tässä pyrkimyksessäni - äänestä!

---

Äänestyspäivä 26.10.2008 klo 9-20
Ennakkoäänestyspäivät 15.-21.10.2008

---

terveisin: Antti Koikkalainen - Tampereen vihreät nuoret (vaalinumero julkaistaan myöhemmin)

Ei kommentteja: